Genesis

I den hyllade föreställningen Genesis tar karismatiske klarinettisten och dirigenten Martin Fröst avstamp i musik från 300 år före vår tideräknings början och gör en musikalisk panorering fram till våra dagar.

Klarinettisten och dirigenten Martin Fröst utforskar ständigt olika aspekter av musikens väsen och skapar nya konstnärliga uttryck med både gammal och nyskriven musik. Den röda tråden i Genesis är den klassiska musikens ursprung och utveckling och vi får vara med på en musikhistorisk resa från urgammal gycklartradition till helt ny musik av Anders Hillborg. Däremellan härligt svängande klezemer, musikalisk besvärjelse och hetsig barock.

– Allt hör ihop och människan återspeglas också i musiken. När jag lyssnar på ett modernt verk upplever jag ibland musikhistorien i genomskärning lagrad i den musiken. För det är mycket mer som förenar både gammalt och nytt och musik från olika delar av världen än vad man kan tro. Det hörs till exempel när visan Jag vet en dejlig rosa övergår i Olivier Messiaens Les offrandes oubliées. Eller när Anders Hillborgs nykomponerade verk svarar mot Hildegard från Bingens musik, som har närmare 900 år på nacken, kommenterar Martin Fröst sin föreställning Genesis. 

Flickkören medverkar återigen i Martin Frösts unika konsertprojekt Genesis, den här gången tillsammans med Svenska Kammarorkestern i Örebro.

Torsdag 12 september 2019 kl. 19.00 i Örebro Konserthus.